Kolejna edycja Festiwalu Sztuk Wizualnych Relacje stanowi płynną kontynuację działań i refleksji podejmowanych w poprzednich latach. Różne wydarzenia festiwalowe koncentrują się na sztuce interdyscyplinarnej, immersyjnej, w rozmaity sposób szukającej zakorzenienia w bardzo różnych aspektach rzeczywistości, w której refleksja nad technologią i jej przenikaniem się z naturą stanowi element kluczowy.
Wspomniana już płynność ma szczególne znaczenie, gdyż tym razem to woda i jej właściwości staje się centralnym punktem odniesienia, a idea strumienia - tak istotna dla dzisiejszych czasów - organizuje relacje przestrzenne i znaczeniowe wystawy oraz pozostałych działań. To strumienie są zaczątkiem większych struktur, są żywotne i dynamiczne, mają w sobie potencjał życiodajny i niszczycielski. To one wreszcie metaforyzują zjawiska tak różne jak świadomość, struktury kulturowe czy cyfrową transmisję danych. Człowiek staje się sumą przepływów, nieustannie się krzyżujących i wzajemnie przenikających.
Chcieliśmy mieć poczucie kontroli nad sobą i tym, co nas otacza, a rozwój cywilizacyjny, związany z rewolucją przemysłową, dawał złudzenie, iż taka kontrola, na poziomie niemal totalnym, rzeczywiście jest możliwa. Dziś znów wykonujemy krok wstecz - zarówno odkrycia naukowe, jak i różne zagrożenia, z którymi musimy się mierzyć, uświadamiają nam, iż kontrolę mamy jednak niewielką. Nie tylko w skali kosmicznej rzeczywistość staje się coraz bardziej zagmatwana, również nasze ciała, inne organizmy, czynniki przyrodnicze i społeczne zdają się wymykać ustalonym, dawnym definicjom. Zjawiska kulturowe i naturalne wchodzą w relacje również same ze sobą, czego nie zawsze w pełni jesteśmy świadomi. Natura inspiruje i ogranicza technologię, która z kolei transformuje naturę, przekształcając też nas samych. Kierunek przemian tylko częściowo jesteśmy w stanie przewidzieć, a rozdział między technologią i biologią, tym co organiczne i cyfrowe, może stać się coraz trudniejszy do uchwycenia.
Prezentowane na wystawie prace zakorzenione są w materii, w energii żywiołów, ale i w informacyjnej, ekonomicznej i społecznej przestrzeni. Szukając nieoczywistych powiązań między tymi czynnikami sygnalizują problemy, zastanawiają się nad odpowiedzialnością i dalszymi działaniami związanymi z postępem i jego dylematami. Istota ludzka ukazana jest jako kruchy element na przecięciu licznych procesów, z których część jest przez nią wywołanych, inne są od niej niezależne. Świadomość relacji pomiędzy nimi stanowić będzie o jakości dnia jutrzejszego.
Z kolei propozycja Interactive Reality Day to spotkanie z extended reality Doświadczenia VR, aplikacje internetowe, immersyjne video arty oferują nam nowe formy partycypacji w sztuce. Zaproszeni artyści opowiadają o odpowiedzialność człowieka wobec otaczającego nas środowiska. Proponują zupełnie inną perspektywę, w której możemy zobaczyć świat z perspektywy istot nie-ludzkich lub na nowo zastanowić się nad przestrzenią, w której na co dzień funkcjonujemy. Prezentowane video arty stawiają z kolei pytanie o konsekwencje postępu i gotowość ludzi do zmierzenia się z nimi.
Artyści / wystawa: Magdalena Lazar i Michalina Bigaj, Krystyna Jędrzejewska - Szmek, Paweł Janicki, Bartosz Zalewski, Kuba Garścia, Karolina Żyniewicz, Paweł Bownik.
Artyści / Interactive Reality Day: Natalia Cabrera, Bartosz Seifert, Diana Lelonek, Weronika Wysocka, Paweł Janicki, Tivon Rice.
Kuratorzy: Karol Szafraniec i Małgorzata Miśkowiec
Współpraca kuratorska: Milena Stryjewska
Mazowiecki Instytut Kultury
www.mik.waw.pl
Magazyn SZUM, NN6T
Koordynator:
Milena Stryjewska
m.stryjewska@mik.waw.pl
Kuratorzy:
Małgorzata Miśkowiec, Karol Szafraniec
Współpraca merytoryczna:
Paweł Janicki